Toiset nukenrattaat
Marjatan puolitoistavuotias serkku on innostunut vauvanhoidosta, mutta kärryt vielä puuttuivat. Syksyn askarteluprojektin tuloksena oli sitten tuunattujen rattaiden mallin mukaan tämä:
Melkein kaikki tarvikkeet löytyivät kotoa jämäpuulaatikosta. Tärkein ostos oli valkoinen kori, joka oli tarpeeksi iso nukkevauvalle. Tämä löytyi Jyskistä. Siinä oli alunperin kahvat, mutta irrotin ne. Kannattaa valita mahdollisimman suora kori, omassani ainakin pohja oli vähän vino joka suuntaan. Lopussa renkaita piti kiinnitellä useamman kerran, että kärryt eivät keikkuneet.
Työntöaisa syntyi vanhasta verhotangosta, jossa oli hienot pallot päissä. Sen lisäksi tarvittiin ohutta pyöreää rimaa. Porasin verhotankoon kaksi reikää, johon riman päät sopivat. Liimasin ja naulasin ne paikoilleen.
Sitten tarvittiin ohutta vaneria, jonka päälle kori kiinnitetään, ja sen alle kaksi neliskulmaista rimaa (ehkä 1,5 cm x 1,5 cm) pyörien kiinnittämistä varten. Lisäksi ruuveja alustan kokoamiseen. Vanerin muoto on sovitettu niin, että toisesta päästä jää kokonaan korin alle, toisesta päästä kulmat tulevat näkyviin. Kulmiin on porattu syvennykset työntoaisan rimoille.
Näiden osien lisäksi tarvittiin renkaat (liimapuulevystä 95 mm reikäporalla), neljä isoa ruuvia ja prikkaa renkaiden kiinnitykseen, ja lisäksi kasa nippusiteitä. Maalasin renkaat ja työntoaisan taas vaaleanpunaiseksi ja alustan valkoiseksi. Edellisen kärryprojektin maalit riittivät hyvin, mutta tällä kertaa ei tarvinnutkaan maalata koria.
Kokosin paketin insinöörimäisesti nippusiteillä. Aluslevyyn porasin kahdeksan reikää, joista nippusiteet sai pujotettua läpi. Ne mahtuivat korin pohjasta läpi ja kiertävät korin tukirakenteet. Oli vähän taiteilua, että sai nippusiteet pujotettua niin, että kori asettui suht keskelle aluslevyä.
Sitten porasin neliskulmaisten rimojen päätyihin pienet reiät renkaita varten. Poraaminen olisi ehkä kannattanut tehdä ennen kuin rimoja oli kiinnittänyt yhtään mihinkään, nyt oli vähän taiteilua että sai renkaat suurin piirtein suoraan. Riman ja renkaan välissä on prikka, itse renkaat on taas kiinnitetty ruuvilla jonka kierteet eivät yltäneet kantaan asti, että jäi renkaalle hyvä pyörimistila.
Työntoaisan kiinnitys oli vähän taiteilua. Porasin aisan päiden syvennysten keskelle ihan pienet reiät pohjalevyn läpi, jotta sain naulat oikeaan kohtaan. Sitten tuin kärryt jotenkuten ylösalaisin ja naulasin aisan paikoilleen. Toisesta päästä kiinnitin sen korin reunoihin nippusiteillä.
Lopputuloksesta tuli aika hyvä. Lisäksi piti tietysti askarrella kärryihin vanhan mallin mukaan pitsireunainen pehmuste reunoille, patja, peitto ja tyyny. Tällä kertaa ne oli päällystetty Hello Kitty -lakanakankaalla.
...
Jälkiviisaana voi todeta, että naula ja liima ovat ihan huuhaata. Kunnon ruuveilla kiinni, tai kärryt tulevat parin kuukauden päästä takuuhuoltoon. Omistaja kun lastasi ne täyteen tavaraa ja sitten nosti aisasta.
Melkein kaikki tarvikkeet löytyivät kotoa jämäpuulaatikosta. Tärkein ostos oli valkoinen kori, joka oli tarpeeksi iso nukkevauvalle. Tämä löytyi Jyskistä. Siinä oli alunperin kahvat, mutta irrotin ne. Kannattaa valita mahdollisimman suora kori, omassani ainakin pohja oli vähän vino joka suuntaan. Lopussa renkaita piti kiinnitellä useamman kerran, että kärryt eivät keikkuneet.
Työntöaisa syntyi vanhasta verhotangosta, jossa oli hienot pallot päissä. Sen lisäksi tarvittiin ohutta pyöreää rimaa. Porasin verhotankoon kaksi reikää, johon riman päät sopivat. Liimasin ja naulasin ne paikoilleen.
Sitten tarvittiin ohutta vaneria, jonka päälle kori kiinnitetään, ja sen alle kaksi neliskulmaista rimaa (ehkä 1,5 cm x 1,5 cm) pyörien kiinnittämistä varten. Lisäksi ruuveja alustan kokoamiseen. Vanerin muoto on sovitettu niin, että toisesta päästä jää kokonaan korin alle, toisesta päästä kulmat tulevat näkyviin. Kulmiin on porattu syvennykset työntoaisan rimoille.
Näiden osien lisäksi tarvittiin renkaat (liimapuulevystä 95 mm reikäporalla), neljä isoa ruuvia ja prikkaa renkaiden kiinnitykseen, ja lisäksi kasa nippusiteitä. Maalasin renkaat ja työntoaisan taas vaaleanpunaiseksi ja alustan valkoiseksi. Edellisen kärryprojektin maalit riittivät hyvin, mutta tällä kertaa ei tarvinnutkaan maalata koria.
Kokosin paketin insinöörimäisesti nippusiteillä. Aluslevyyn porasin kahdeksan reikää, joista nippusiteet sai pujotettua läpi. Ne mahtuivat korin pohjasta läpi ja kiertävät korin tukirakenteet. Oli vähän taiteilua, että sai nippusiteet pujotettua niin, että kori asettui suht keskelle aluslevyä.
Sitten porasin neliskulmaisten rimojen päätyihin pienet reiät renkaita varten. Poraaminen olisi ehkä kannattanut tehdä ennen kuin rimoja oli kiinnittänyt yhtään mihinkään, nyt oli vähän taiteilua että sai renkaat suurin piirtein suoraan. Riman ja renkaan välissä on prikka, itse renkaat on taas kiinnitetty ruuvilla jonka kierteet eivät yltäneet kantaan asti, että jäi renkaalle hyvä pyörimistila.
Työntoaisan kiinnitys oli vähän taiteilua. Porasin aisan päiden syvennysten keskelle ihan pienet reiät pohjalevyn läpi, jotta sain naulat oikeaan kohtaan. Sitten tuin kärryt jotenkuten ylösalaisin ja naulasin aisan paikoilleen. Toisesta päästä kiinnitin sen korin reunoihin nippusiteillä.
Lopputuloksesta tuli aika hyvä. Lisäksi piti tietysti askarrella kärryihin vanhan mallin mukaan pitsireunainen pehmuste reunoille, patja, peitto ja tyyny. Tällä kertaa ne oli päällystetty Hello Kitty -lakanakankaalla.
...
Jälkiviisaana voi todeta, että naula ja liima ovat ihan huuhaata. Kunnon ruuveilla kiinni, tai kärryt tulevat parin kuukauden päästä takuuhuoltoon. Omistaja kun lastasi ne täyteen tavaraa ja sitten nosti aisasta.